Při hledání nabídek práce je potřebné zohlednit typ práce, kterou daný uchazeč hledá – dělnické pozice, specializované pozice, manažerské pozice. V dnešní době již převážná většina zaměstnavatelů zveřejňuje volná pracovní místa na internetu, a to jak na svých webových stránkách, tak i na placených serverech zaměřených na nabídky pracovních příležitostí. Na dělnické profese jsou zaměřeny nejvíce tyto pracovní servery: www.prace.cz; www.jobdnes.cz; www.volnamista.cz
Manažerské a specializované pozice naleznete např. na: www.jobs.cz; www.profesia.cz; www.jobdnes.cz
Všechny tyto pracovní servery také nabízejí registraci jako uchazeče o zaměstnání, tzn. vytvoříte si zde svůj profil, vložíte životopis a další požadované informace. Touto registrací se zařadíte do databáze příslušného pracovního serveru. Tyto databáze mají k dispozici zaměstnavatelé i personální agentury a procházejí je. Může se tedy stát, že vás nějaká společnost osloví přímo s konkrétní nabídkou pracovního uplatnění na základě vašeho životopisu v této databázi. Zařazením do databáze si rozšíříte možnost nalezení nového pracovního uplatnění.
Především v regionech mimo Prahu doporučuji sledovat také tištěnou regionální inzerci a samozřejmě také nástěnky přímo na úřadě práce – pro mnoho zaměstnavatelů je to nejjednodušší a nejlevnější cesta k uchazečům.
Pokud se chcete o zaměstnání ucházet u konkrétní firmy, neváhejte ji oslovit přímo, i když momentálně žádnou pozici neobsazuje. Prostřednictvím jejích webových stránek se většinou dají sehnat konkrétní kontakty.
Pokud to příslušný zaměstnavatel ve výběrovém řízení nevyžaduje, je to čistě na vašem rozhodnutí. Uchazečům však radím, že právě motivační dopis může rozhodnout o tom, že budete vybráni ke schůzce. Představte si práci personalisty, musí najít nového zaměstnance na pozici XY, v reakci na inzerci mu dorazí 100 životopisů, které splňují požadavky na danou pozici. Se všemi uchazeči není reálné se ve výběrovém řízení setkat, proto musí udělat předvýběr životopisů, podle čeho se rozhoduje? Podle motivačních dopisů, které více řeknou o daném uchazeči. Přitom pokud to není přímo vyžadováno, vůbec nemusí mít formu samostatného souboru. Naopak. To podstatné – proč jste na danou pozici ten pravý a čím vás pozice zaujala – je vhodné napsat přímo do průvodního dopisu, tedy v těle e-mailu. V každém případě radím, dejte si s vytvořením průvodního / motivačního dopisu práci, věnujte mu patřičný čas. Díky němu máte příležitost odlišit se od ostatních uchazečů, vyzdvihnout vaše přednosti, zkušenosti, předpoklady. Prodejte se!
Personální agentura může být účinným pomocníkem při vašem hledání nového zaměstnání. Z rozhovorů s kandidáty vím, že zkušenosti s nimi jsou různé. Vždy záleží na konkrétním konzultantovi. Zkušený konzultant vám pomůže zorientovat se na trhu práce, dokáže vám dát zpětnou vazbu, zda jsou vaše očekávání reálná nebo vás podpořit, pokud vidí, že máte tendenci k sebepodceňování. Tím, že váš životopis zařadí do databáze, máte jistotu, že vaše data bude porovnávat s každou nabídkou, kterou agentura i v budoucnosti získá (dokud neoznámíte, že o další nabídky již nemáte zájem). Navíc jste najednou v pozici, kdy o práci nežádáte, ale jste na ni doporučován. A to je docela příjemná změna. Vždy je ale potřeba pamatovat na to, že prostřednictvím agentur je obsazováno jen poměrně malé procento volných pozic. Proto nelze spoléhat pouze na agenturu a je potřeba vyvíjet vlastní aktivitu.
Pokud jste v situaci, kdy hledáte nové zaměstnání, mohou být sociální sítě dobrým pomocníkem. Nejznámější je Facebook, který většina lidí používá k zábavě a ke komunikaci s přáteli a známými. S jeho pomocí se můžete na své známé obrátit s informací, že jste volný na trhu práce a že hledáte nové výzvy a pracovní uplatnění. Je dobré mít na paměti, že jedním z nejvýznamnějších zdrojů nově přijímaných zaměstnanců je stále „doporučení“. A kdo jiný by vás měl doporučit, než přátelé, známí a bývalí kolegové.
Sociální síť zaměřená přímo na budování profesionálních kontaktů je linkedIn (www.linkedin.com). Kontakty na této síti je užitečné rozvíjet dlouhodobě, kontinuálně. Začít lze už na škole. Čím více studijních a pracovních kontaktů na linkedIn máte, tím máte větší šanci, že vás vyhledá a osloví personalista nebo konzultant personální agentury. Proto je dobré svůj pracovní profil na linkedIn vyplnit podrobně, využívat vhodná klíčová slova, doplnit kompetence, které ovládáte a také požádat někoho ze svých kolegů nebo nadřízených o stručné doporučení.
Sociální sítě mají také jedno úskalí při hledání zaměstnání. Dávejte pozor na to, jaké informace o sobě zveřejňujete. Velká část personalistů si o potenciálních zaměstnancích zjišťuje dostupné informace, které jim pomohou doplnit si dojem získaný ze životopisu nebo z pohovoru.
Na internetu je mnoho vzorů životopisů a rad k tomu, jak správný životopis napsat. Základní pravidlo je, že by měl být strukturovaný, přehledný a při dlouhé praxi by měl mít max. 3 strany (optimální rozsah jsou 2 strany). U absolventů či uchazečů s krátkou profesní praxí by po úvodním představení (jméno a kontaktní údaje) mělo následovat vzdělání. U uchazečů, kteří již mají několikaletou praxi v oboru, doporučujeme naopak uvést po úvodní části praxi a po té teprve vzdělání. Pravidlem je, že na první pohled by měl personalista vidět to, co je pro danou pozici podstatné. Zcela jistě je příjemné, když v závěru uvedete také své koníčky, životopis se tak stane více osobní a co víte, třeba váš budoucí nadřízený hraje šachy jako vy a bude rád, když najde nejen šikovného kolegu do týmu, ale i parťáka pro svůj koníček ;-).
Vždy všem uchazečům, se kterými spolupracuji, radím, aby si při hledání nového pracovního uplatnění vedli záznamy o tom, kdy, kam a komu posílali svůj životopis. Někdo si vytvoří tabulku v Excelu, někdo si tyto informace vede v diáři. Každopádně jste tímto způsobem schopni sledovat reakce potenciálních zaměstnavatelů. Pokud se na reakci nikdo neozve do týdne, zkuste na e-mailovou adresu znovu poslat původní e-mail s průvodní informací o tom, že jste před týdnem reagovali na zveřejněný inzerát, že dosud jste neobdržel/a odpověď a že pro případ, že váš původní e-mail nebyl doručen, jej posíláte znovu. Po cca 2-3 dnech si telefonicky ověřte, zda tato reakce byla doručena. Pokud budete delší dobu stále bez odezvy (1 – 2 týdny), je možné vznést dotaz, zda výběrové řízení stále probíhá a kdy můžete očekávat odpověď. Pokud ani následně společnost nekomunikuje, zvažte, co to vypovídá o způsobu komunikace ve společnosti a zda chcete pro takový typ společnosti pracovat.
Uchazeči se často ptají, zda je bezpečné registrovat se v databázích na internetu. Vždy je potřeba zvážit konkrétní rizika a rozhodnout se podle dané situace. Doporučujeme využívat jen ověřené zdroje. Takovým je pro nás např. databáze CV na serveru www.jobs.cz . Patří k těm největším a řada firem i personálních agentur ji využívá pro vyhledávání životopisů uchazečů i na pozice, které vůbec neinzeruje. Právě v tom je největší výhoda registrace v této databázi. Zaměstnavatel vás totiž může najít ještě dřív, než volnou pozici zveřejní. Vyhledání uchazečů v databázi je pro něj finančně mnohem výhodnější, proto tento způsob oslovování uchazečů volí stále větší počet klientů.
Vaše údaje jsou přístupné pouze registrovaným uživatelům této databáze. E-mailové adresy uživatelů jsou ověřovány a zpětně lze zjistit, kdo si vaše kontaktní údaje zobrazil. Navíc klienti za vaše kontaktní údaje platí, takže nedochází k masovému oslovování. V systému si také můžete nastavit, pokud nechcete, aby vaše CV viděli personalisté z některých konkrétních společností.
Pokud se ocitnete v situaci, kdy nevíte, co dál se svou kariérou, chcete změnu či máte pocit, že se vám hledání práce nedaří tak, jak si představujete, můžete využít kariérového poradenství. Zkušený konzultant vyhodnotí vaše dosavadní pracovní zkušenosti, vzdělání, osobnostní předpoklady a společně najdete cestu, na jaké pozice se orientovat, jak vylepšit životopis, napsat motivační dopis, jaké další kurzy či vzdělávání absolvovat apod.
Zeptejte se prostřednictvím formuláře.